تابلوی حضرت مریم اثر استاد نوری در فرودگاه بین‌الملل بیروت نصب می‌شود

استاد حسین نوری نقاش پیشکسوت جانبازی که به دلیل شکنجه‌های ساواک به درجه جانبازی نائل شده است سالها است که نقاشی با دهان را به دلیل ناتوانی دستان پیشه خویش ساخته است.

او به کمک همسرش دکتر نادیا مفتونی که او نیز دستی به نقاشی دارد نمایشگاه‌های زیادی از آثار خویش را در مجامع داخلی و خارجی برگزار کرده‌اند که آخرین آن حضور در بیروت و برگزاری چهار نمایشگاه در چهار مکان علمی و هنری این شهر بوده است.

 او از استقبال خوب اهالی هنر دوست بیروت در این گفتگو خبر داد و گفت که فیلم مستندی از این نمایشگاه توسط فرزندش که فارغ‌التحصیل فیلمسازی است برای پخش از سیما جمهوری اسلامی ایران در حال آماده شدن است

همسر وی افزود : ما از هفته آخر اسفندماه سال گذشته تا نیمه اول فروردین امسال چهار نمایشگاه نقاشی در بیروت و در دانشگاه سن جوزف، حوزه علمیه رسول اکرم (ص)، دانشگاه هنرهای زیبا لبنان و وزارت جهانگردی برگزار کردیم که استقبلال بسیار خوبی از این نمایشگاه‌ها از سوی مردم، علاقه‌مندان به هنر نقاشی و همچنین از طرف مسئولین انجام گرفت به گونه‌ای که نمایشگاهی را که ما در وزارت جهانگردی بیروت برگزار کردیم توسط وزیر جهانگردی و نمایشگاهی که در دانشگاه لبنان برگزار کردیم نیز توسط رئیس این دانشگاه افتتاح گردید.

 وی نیز ادامه داد : خوشبختانه استقبال از این نمایشگاه‌ها هم در بخش مسیحی‌نشین و هم در بخش مسلمانان بسیار زیاد بود و با توجه به اینکه تابلوی حضرت مریم نیز در این نمایشگاه حضور داشت این استقبال از سوی مسیحیان دو چندان شده بود.

به گفته این هنرمند، دلیل نقاشی تابلوی حضرت مریم برای استاد نوری،‌ پاسخ به اهانت کاریکاتوریست دانمارکی بوده است که این پاسخ از سوی مسیحیان بیروت مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

 همچنین خانم دکتر مفتونی اضافه کرد :  استاد نوری هنگام برگزاری نمایشگاه در دانشگاه هنرهای زیبای لبنان، کلاس عملی نقاشی نیز برای اساتید و دانشجویان نقاشی برگزار کرد که از استقبال خوبی برخوردار گردید.

وی با بیان اینکه ۴۰ تابلو از آثار استاد نوری و بنده در این نمایشگاه‌ها عرضه شده بود فرمود : این نمایشگاه با مدیریت استاد نوری و با حمایت سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، هیأت اسلامی هنرمندان، فرمانداری شمیرانات، اداره کل ارشاد استان تهران، حوزه رسول اکرم (ص) بیروت و رایزن فرهنگی سفارت ایران در بیروت انجام گرفت.

خانم مفتونی همچنین خبر داد پلات تابلوی حضرت مریم از سوی استاد نوری به وزارت جهانگردی لبنان اهداء گردید تا این تابلو در فرودگاه بین‌المللی بیروت نصب گردد.

 به گفته وی،‌ اصل تابلوی حضرت مریم پیش از این توسط مراکز اسلامی اروپا خریداری شده بود. همسر حسین نوری با اشاره به برنامه‌های آتی استاد نوری گفت : به مناسبت سوم خرداد، برخی از تابلوهای استاد نوری و بنده در نمایشگاه‌های گروهی در خانه هنرمندان و فرهنگسرای نیاوران با آثار جدیدی از استاد نوری عرضه خواهد شد.