جلسه جامعه اسلامی هنرمندان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

هیات امنای جامعه اسلامی هنرمندان با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کردند.

باید کارهای ادوار مختلف که بر زمین مانده است به سرانجام برسد
در ابتدای این نشست جواد شمقدری  مدیرعامل جامعه اسلامی هنرمندان به تشریح تاریخچه تشکیل این انجمن پرداخت و اظهار داشت: هیئت اسلامی هنرمندان را جمعی از هنرمندان حوزه هنری با هدف ایجاد چتری برای جمع شدن بچه‌های متدین در فضای هنر راه‌اندازی کردند و با پیشنهاد مرحوم سلحشور نام هیئت هنرمندان روی این تشکل گذاشته شد.
این کارگردان سینمای کشور گفت: سه محور جمع شدن بچه‌های متدین دوستدار انقلاب و تدوام‌بخشی به هویت انقلاب در حوزه هنر کسب مهارت اعضا در رشته هنری خود از دیگر اهداف مهم شکل‌گیری این تشکل بود.
وی در ادامه ضمن تحلیل مختصر از وضعیت فرهنگی جامعه اظهار داشت: یکی از ریشه‌های نابسمانی در فضای فرهنگی عدم توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وظایف خود در حوزه فرهنگ و هنر در ادوار گذشته است.
شمقدری تأکید کرد: باید کارهای ادوار مختلف که بر زمین مانده است به سرانجام برسد و آسیب‌شناسی در این حوزه داشته باشم.

فرهنگ در ادوار مختلف در اولویت نبوده است
مهدی عظیمی میرآبادی از دیگر اعضای جامعه اسلامی هنرمندان نیز ضمن تأکید بر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: آنچه که شاهد هستیم این است که فرهنگ در ادوار مختلف نه تنها در اولویت نبوده و حتی در مظان تهدید و اتهام قرار گرفته است.
این کارگردان سینمای کشور با بیان اینکه سند مهندسی فرهنگی یک کار با ارزش و جامع بود که در آن وظایف دستگاه‌ها مشخص شده بود اظهار داشت: متأسفانه این اتفاق خوب به نتیجه نرسیده و یک علت مهم آن فقدان ساز و کار نظارتی توسط شورای عالی برای پیگیری اجرای آن است تا افرادی که در اجرای آن کوتاهی داشته‌اند مورد بازخواست قرار گیرند.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به قرارگاه تبدیل شود و بر اساس نگاه امام راحل(ره) مقام معظم رهبری مصوبات شورا در حکم قانون است و ضرورت اجرا و نظارت آن باید مورد توجه باشد که پیشنهادهایی در این زمینه برای حل مشکل داریم.
عظیمی گفت: نهاد فرهنگی جمهوری اسلامی وظیفه مدیریت فرهنگی را باید با تمام قواعد اجرایی کند و می‌توان خیلی از گره‌های بسته با تغییر نوع مدیریت نهاد فرهنگ باز کرد.

کاری کنیم که جامعه به سمت فرهنگی شدن برود
پرویز فارسیجانی از دیگر اعضای جامعه اسلامی هنرمندان نیز در این جلسه به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه جامعه فرهنگی پرداخت و گفت: نشانه جامعه فرهنگی داشتن آرمان‌های فرهنگی است و تا مسائل اقتصادی در اولویت هستند جامعه‌ای فرهنگی نخواهد شد و باید کاری کنیم که جامعه به سمت فرهنگی شدن برود و دغدغه‌های مردم در جامعه؛ فرهنگ باشد.
وی افزود: یکی از مشکلات دیگر نبود یک برنامه‌ریزی منسجم فرهنگی در کشور است که منظور از این برنامه‌ریزی یک قدم جلوتر از مهندسی فرهنگی و اسناد راهبردی در حوزه فرهنگ است.
فارسیجانی با تأکید بر ضرورت تدوین و ترسیم برنامه‌ریزی فرهنگی در کشور، گفت: هر کدام از دستگاه‌های حوزه فرهنگ جزایری هستند که منفردا در حوزه فرهنگ برنامه‌ریزی می‌کنند و یک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ برای حل این مشکل نیاز داریم.
وی افزود: همانطور که در بودجه دارای نظام برنامه‌ریزی داریم باید برای فرهنگ نیز برنامه‌ریزی منسجم و قوی داشته باشیم و این کار در کشورهای مختلف وجود دارد و متأسفانه بعد از ۴ دهه از پیروزی انقلاب در بخش‌هایی مانند سینما در برنامه‌ریزی راهبردی دچار خلأ هستیم.
این کارگردان سینمای کشور با اشاره به اینکه در مدیریت سینما اعمال سلیقه وجود دارد و به یک فصل الخطاب در این زمینه نیاز داریم، گفت: سند سینما هنوز پس از دو دهه به تصویب نرسیده و باید این سند هر چه سریعتر احیاء شده و به تصویب برسد.
وی همچنین قوانین سینمای کشور را قدیمی خواند و گفت: این قوانین تناسبی با زمانه امروزی ما ندارد و این قوانین نیز نیاز به بررسی و به روز رسانی دارند.

با یک پراکندگی در حوزه اجرایی فرهنگ مواجه هستیم
حبیب‌الله بهمنی نیز با بیان اینکه جامعه (هیئت) اسلامی هنرمندان از دغدغه‌مندترین تشکیلات فرهنگی و هنری در کشور است، گفت: باید قوانین متناسب با حوزه سینما برای تقویت حوزه فرهنگ در کشور تصویب شود.
وی در ادامه به تبیین برخی آسیب‌های فرهنگی که کشور با آن روبرو است پرداخت و گفت: بروز بسیاری از این آسیب‌ها با استراتژی‌های دشمن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای آن تدابیر داشته باشد و هیئت اسلامی هنرمندان آمادگی دارد در این زمینه ها با شورای عالی انقلاب فرهنگی مشارکت داشته باشد.
بهمنی عدم انسجام دستگاه‌‍های فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: با یک پراکندگی در حوزه اجرایی فرهنگ مواجه هستیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوی موازی‌کاری و رقابت‌های ناسالم را بگیرد و یک هدایت هدفمند با راهبردهای خود را انجام دهد و جلوی سوء استفاده دشمن از وجود این خلأها را بگیرد.

ضرورت توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی
روح الله شمقدری نیز در ادامه جلسه به تشریح ساختار و اجزای جامعه (هیئت) اسلامی هنرمندان پرداخت و فعالیت‌های رسانه‌ای و انتشاراتی این تشکل در راستای ارتقای فعالیت‌های هنری و سینمایی را مورد توجه قرار داد.
وی با تأکید بر موضوع بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این بازسازی را انجام دهد و خود این شورا با ساختار فعلی امکان بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را ندارد و باید ساختار این شورا به گونه‌ای باشد که در تلاطم‌های سیاسی کمترین تغییر را داشته باشد.

مسئولان نگاه خود را به سینما عوض کنند
شفیع آقامحمدیان نیز تغییر تفکّر و نگاه مسئولان به سینما و فرهنگ را از مشکلات اصلی خواند و گفت:  مسئولان کشور باید نگاه خود را به سینما عوض کنند و با نگاه به سینما به‌عنوان یک ابزار استراتژیک در آن سرمایه‌گذاری جدی‌تری کنند.
وی افزود: در کشورهایی مانند فرانسه برای اقتصاد سینما و فرهنگ برنامه‌ریزی و نگاه‌های به روز وجود دارد و نگاه درست به سینما مشکلات را حل می‌کند.

تأکید بر توجه به فیلمسازی در حوزه قرآن
احمد میرعلایی نیز توجه به نسل جدید و تفاوت‌های آنها را مورد تأکید قرار داد و گفت: تنها مسیری که برای نسل می‌تواند راهنمایی و برنامه‌ریزی کند در توجه به قرآن است و تدبّر و بررسی در قرآن و پرداخت به مفاهیم قرآن از طریق فیلم و سریال در این حوزه بسیار مهم است.
وی افزود: اگر یک برنامه‌ریزی صورت گیرد که فیلم‌سازهای متعهد به قرآن و متخصص به تولید فیلمنامه برای فیلم و انیمیشن بپردازند می‎‌‌‌توان کار مهمی در این حوزه انجام داد.

در انتهای مراسم جت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با بیان اینکه از زمان مسئولیت دبیری این شورا جلسات متعددی را با اصحاب هنری کشور داشته‌ام گفت: بحث هنر و سینما از دغدغه‌های جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و با پیگیری‌های صورت گرفته جلسات شورای هنر به صورت منظّم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
وی افزود: اسناد حوزه هنر مانند سند موسیقی، سند سینما، سند صنایع دستی، سند هنرهای نمایشی و… در دستور کار شورا قرار گرفته است و برخی از این اسناد در شروع کار تدوین و برخی دیگر در انتظار تصویب نهایی هستند که به‌عنوان مثال سند موسیقی پس از طرح در چندین جلسه شورای هنر و شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده تصویب نهایی و ابلاغ توسط رئیس جمهور است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به مشارکت عناصر ذی‌نفع در تدوین این اسناد اظهار داشت: این اسناد هنری را گروه‌های هنر و به ویژه هنرمندان انقلابی نیز باید قبل از تصویب نهایی ببینند و البته مشارکت تمام نگاه‌های فکری دارای دغدغه پیرامون منافع ملی به بالندگی بیشتر اسناد کمک خواهد کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در ارزیابی‌های حوزه هنر نگاه‌های جزء‌نگر صحیح نیستند و باید کل پیام و هم‌نواختی یک اثر هنری مورد توجه باشد، گفت: در تدوین اسناد حوزه هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی با همین رویکرد دایره نگاه‌ها و دیدگاه‌های موجود را وسیع‌تر گرفتیم و از تمام گروه‌ها و افراد در تدوین اسناد استفاده می‌کنیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: در سند صنایع دستی با ۱۴۰۰ نفر کارشناس صنایع دستی مباحثه شده است و در دوره جدید اعتقاد به حکمرانی شبکه‌ای داریم و تمام صاحب‌نظران در تدوین اسناد و حکمرانی مشارکت کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: آمادگی داریم سند موسیقی و سند سینما و سایر اسناد حوزه هنر را در اختیار جامعه اسلامی هنرمندان قرار دهیم تا قبل از تصویب نهایی نظر کارشناسی خود را ارائه کنند.
استاد خسروپناه همچنین ریشه بسیاری از مشکلات مطرح شده توسط اعضای این نشست را در فقر نظری عنوان کرد و گفت: در حوزه نظری دچار فقر هستیم و البته مبانی بسیار عمیق داریم که مواجهه اندیشمندان ما با بزرگان اندیشه در جهان ریشه در همین مبانی غنی دارد.
وی با بیان اینکه در مبانی اندیشه‌ای دارای گنجینه و بن‌مایه‌های غنی داریم که باید استخراج شوند گفت: وقتی وارد کاربست حکمت اسلامی می‌شویم در دنیا گوش شنوا داریم و روزگاری بزرگانی مانند علامه جعفری را داشتیم که با نشست با هنرمندان این مبانی را جمع‌بندی می‌کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خاتمه سخنان خود گفت: امروز باید در حوزه حل مسئله ورود جدی‌تر داشته باشیم و در این خصوص با دیگر تشکل‌ها نیز نشست داشته باشید و در وجوه اشتراکی با آنها از طریق گفتگو برای حل مشکلات کشور در حوزه هنر و سینما اقدام داشته باشیم.