حبیبی که در سینما خط شکن بود/ از حامی صدیق فیلم های ارزشی تا تلاش برای ساخت فیلمی که به خاطر آن تهدید شد!

در پی درگذشت حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده سینمای دفاع مقدس، هیأت اسلامی هنرمندان با صدور پیامی این ضایعه غمبار را به جامعه فرهنگی و هنری کشور و نیز خانواده معظم آن مرحوم تسلیت گفت.

«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اَلْأَمْوالِ وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ اَلصّابِرِینَ اَلَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَهٌ وَ أُولئِکَ هُمُ اَلْمُهْتَدُونَ»  ( آیه ۱۵۵ – ۱۵۷ بقره)

سینمای دفاع مقدس و چه بهتر بگوییم سینمای ایران امروز داغدار مردی از جریان ایمانی عرصه هنر و سینما شده است. حبیب الله کاسه ساز امروز پس از چند ماه مبارزه با بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد. همه ملاقات کنندگانش در این روزها خوب به یاد دارند علیرغم درد و رنجی که می کشید لبخند از لبانش پاک نمی شد.

حبیب سینمای ایران عمری را در راستای سلامت سینما و پیوند آن با عرصه های عشق و ایمان حقیقی یعنی دفاع مقدس و انقلاب کوشید. خود او نیز بی پروا دست به کار تولید آثار ارزشمندی زد و در بسیاری از کارها خط شکن شد.

شاید اگر او نمی بود سازندگان آثاری همچون «او» ، «هور در آتش»، «اخراجی ها» حامی صدیق دیگری برای کار نمی یافتند. تلاش مرحوم کاسه ساز بعد از تهیه کنندگی مستند «ادواردو آنیلی» برای ساخت فیلم سینمایی زندگی وی نیز قابل توجه است، کاری که او را نیز تهدید کرده بودند تا از ساخت آن دست بکشد.

تلاش مرحوم کاسه ساز برای پیرایش عرصه سینما از خود محوری ها و زیاده خواهی ها نیز قابل توجه است، هم چنین تلاش او برای پیوند سینمای ایران با عرصه دفاع مقدس.

به خوبی به یاد داریم زمانی که مدیر اداره کل ارزشیابی و نظارت بود طی مراسمی به یاد دفاع مقدس، جعبه متبرک شده به دست رهبری را بر دوش بسیاری از سینماگران گذاشت تا پیوند آنها را با دفاع مقدس و جبهه های عشق و ایمان پایدار سازد. هیات اسلامی هنرمندان از خداوند متعال برای روح این هنرمند انقلابی، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر طلب می کند و فقدان او را برای سینمای دفاع مقدس و انقلاب و همه سینمای ایران تسلیت می گوید.