جمعی از هنرمندان با حضور بر سرمزار سلحشور انقلاب، یاد و خاطرش را گرامی داشتند

به مناسبت هفتمین سالگرد درگذشت هنرمند انقلابی فرج الله سلحشور جمعی از هنرمندان بر سرمزار وی واقع در امامزادگان سیدجعفر و حمیده خاتون باغ فیض، یاد و خاطر این هنرمند قرآنی را گرامی داشتند.

در ابتدای این برنامه محمود گبرلو منتقد پیشکسوت سینما با بیان اینکه سلحشور از پیشکسوتان فعالیت هنری ارزشی در قبل و بعد از از انقلاب بوده است عنوان کرد: سلحشور از افرادی بود که پیام امام را مبنی بر اینکه ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم به خوبی پیگیری نمود.

در ادامه این برنامه جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی و کارگردان سینما اظهار داشت: زنده یاد فرج الله سلحشور در همه عمرش تلاش کرد معارف الهی را با زبان هنر عرضه کند. او یک هنرمند مسجدی بود و کار هنری اش را از مسجد شروع کرد.

وی یادآور شد: او در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم همه سختی ها و دشواری ها تئاتر «ایوب» را روی صحنه برد؛ بنده به خاطر دارم که برخی افراد در آن دوران کارهایی کردند که ایشان نتواند در حوزه هنری نمایش خود را اجرا کند و به همین علت او مجبور شد کارش را به تالار مولوی ببرد. بعدها زنده یاد سلحشور در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) نیز این کار را به اجرا برد که یک نقطه عطفی در زندگی هنری اش ایجاد کرد چرا که این اثر با تأیید حضرت آقا روبرو شد و همین موجب گردید تا بعدها این تئاتر بدل به سریال شود.

شمقدری با بیان اینکه زنده یاد سلحشور در طول دوران کاری اش با بی مهری های زیادی روبرو بود اظهار داشت: یادم می آید یک سال در جشنواره ای من داور بودم و زنده یاد سلحشور فیلمی را ارائه داده بود و برخی میخواستند با استهزا کار را ارزیابی و با آن برخورد کنند و نمی خواستند فیلمش را ببینند و در واقع قصد داشتند ندیده فیلم را بزنند اما من مانع از این اتفاق شدم.

این مدیر فرهنگی مقاومت زنده یاد سلحشور را دلیل جهانی شدن این هنرمند دانست و در این باره متذکر شد: تلاش وی برای ترسیم سینمای قرآنی بسیار ستودنی بود. بنده صریحاً عنوان می کنم که همه ما که اینجا به یاد وی دور هم جمع شده ایم باید مطالبه گر باشیم که سینمای قرآنی ادامه پیدا کند.

وی تأکید کرد: اخیراً شنیده ام به فضل الهی قرار است سریال «حضرت موسی (ع)» آغاز شود؛ البته همواره مسئولان و مدیران در رابطه با چنین تولیداتی کوتاهی می کنند و این بلیه ای است که از اول انقلاب به شدت آن را شاهد بودیم و این جمع حاضر همه چوب عدم حمایت مسئولان را خورده اند. اما همه ما که امروز در هفتمین سالگرد رحلت این مرد بزرگ اینجا جمع شدیم و می دانیم روح ایشان ناظر جمع ما است به او می گوییم تلاش می کنیم تا مسیرش را ادامه دهیم و به رغم کارشکنی ها و عدم حمایت هایی که وجود دارد نمی گذاریم مسیر او بی تحرک باقی بماند.

شمقدری در بخش پایانی اظهارات خود تصریح کرد: من امیدوارم سریال «حضرت موسی (ع)» به همان مدلی که ایشان دنبالش بود ساخته شود! همه ما می دانیم اهمیت زندگی حضرت موسی (ع) درست جایی است که می خواهد حکومت تشکیل دهد و قوم بنی اسرائیل با او مقابله می کند. کلیدی ترین و استراتژیک ترین زمان در زندگی حضرت همین جا است و نباید اینطور باشد که خدای ناکرده بخش اول سریال ساخته شود و بعداً دیگر این بخش های مهم و کلیدی به تولید نرسد. این زنگ خطری است که صدای آن شنیده می شود و مسئولان باید تدبیر ویژه ای برای این اتفاق داشته باشند و مراقب باشند مبادا در فرایند تولید این بخش مهم و استراتژیک کنار گذاشته شود. قطعاً ارزش معنوی این سریال برای مرحوم سلحشور محفوظ است و بار دیگر همه ما در اینجا به او تعهد می دهیم که در همان خط و مسیری که او می رفت حرکت کنیم.

در ادامه این مراسم فرزند زنده یاد سلحشور نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: پدر تبلیغ دین را شاکله اصلی کارش می دانست و معتقد بود برای اینکه فایده ای داشته باشد باید در سینما برای دین کار کند. بنده نیز معتقدم وظیفه سینما این است و اگر جز این برود راهش خطا است.

وی تأکید کرد: اگر کسی بخواهد در راه خدا کوشش کند قطعاً درها برایش باز می شود و آن شخص را به سمت درست هدایت می کند. ما این معنا را در زندگی پدر می دیدیم. ایشان پیش بینی نسبت به آینده نداشتند اما راه ها برای شان باز می شد. من می خواهم این نکته را عنوان کنم که بچه های مذهبی و دینی باید این مسیر را بروند و نباید از عواقب ترسناک هراس داشته باشند.

در پایان این مراسم نیز سیداحمد میرعلایی تهیه کننده سینما و مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در سخنانی خطاب به حاضرین گفت: اگر انسان به راهی که می رود اعتقاد داشته باشد خود حضرت حق قطعاً پشتیبانی اش می کند. یکی از کسانی که به عینه در زندگی و کارش دیدم که همواره پشتیبانی می شد مرحوم سلحشور بود.

وی ادامه داد: او به کارهایی که انجام می داد به تمام معنا ایمان داشت. نکته اینجا است که اگر ایمان نباشد هیچ کاری به ثمر نمی رسد. باید برای کار قرآنی و دینی ایمان اولیه داشت. سریالی مثل «اصحاب کهف» یا «یوسف پیامبر (ع)» شاید از نظر امکانات آثار ضعیفی باشند اما توانستند به واسطه ایمان قلبی زنده یاد سلحشور برد جهانی پیدا کرده و در کل دنیا دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

میرعلایی یادآور شد: بنده به یاد دارم بازخوردهایی که برای این سریال ها می آمد عجیب بود! از مراکش گرفته تا آفریقا و ترکیه و… همه دنبال این سریال ها بودند. من در بازارهای جهانی شنیدم سراغ می گیرند کار بعدی گروه یوسف چیست! این یعنی علاقمند هستند و این فیلمساز را دنبال می کنند.

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: افسوس که ما حتی در عرصه عرضه هم جدیت لازم نداشتیم. باعث تأسف است که ما بلد نیستیم چطور اقتصاد هنر را بچرخانیم و پول دربیاوریم. حضرت آقا چند سال قبل صحبتی کردند و فرمودند در تئاتر ایوب نکاتی را متوجه شدم که در مدت مطالعه ام در رابطه با زندگی این حضرت به آن توجه نکرده بودم. این نشان دهنده آن است که هنر بسیار موثر است.

وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولان امر آنقدر که باید به فکر نیستند و فقط می خواهند کارنامه خود را پربار کنند. آدم دلسوز کم داریم. سلحشور از خودگذشتگی کرد. آوازه فرج در دنیا پیچیده است و این است که می تواند یک هنرمند را ماندگار کند.

در این برنامه هنرمندانی همچون جواد شمقدری، حسین طلابیگی، سیداحمد میرعلایی، قربان محمدپور، احمد فراهانی، مهدی عظیمی، عطاءالله سلمانیان، علی غفاری، محمود گبرلو، اکبر حر، روح الله شمقدری و … به همراه خانواده مرحوم فرج الله سلحشور حضور بهم رساندند.