آیینه هنر، شماره ٢٠و٢١

«آیینه هنر» عنوان فصلنامه داخلی هیات اسلامی هنرمندان است که شماره ۲۰ و ۲۱ آن حاوی مقالات و تحلیل ها، گفت و گوها و گزارش هایی درباره فرهنگ، هنر و ادبیات به تازگی منتشر شده است.

سرمقاله این شماره «آیینه هنر» به قلم جواد شمقدری با عنوان «نوآوری و شکوفایی نیاز ذاتی هنر» است که در آن مشاور هنری رییس جمهور درباره این که امروز هنر انقلاب اسلامی نیازمند یک تحول جدی است، بحث کرده است.

متن سخنرانی دکتر محمود احمدی نژاد در جمع هنرمندان بسیجی درباره هنر، رسالت هنرمند، هنر متعالی و هنرمند بسیجی در بخش بعدی آیینه هنر آمده است. رییس جمهور در جمع بسیجیان هنرمند گفته است: اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، هنر هنرمند این است که انسان زیستن را به انسان ها بیاموزد و اگر این گونه باشد، هنر ارزش پیدا می کند، قرب و منزلت پیدا می کند و هنرمند، جایگاه والا پیدا می کند، برای این که کارش مقدس است، کارش پیام رسانی است، کارش بیدار کردن است، کارش حیات آفرینی است.

گزارشی از نشست های ادواری هیأت اسلامی هنرمندان، گزارشی درباره مستند موهن فتنه، گزارشی از تلاش گسترده هالیوود در حمایت از دولتمردان آمریکایی، گزارشی از سخنرانی مجید مجیدی علیه موضع ضد دینی سروش و بازتاب های آن، گفت و گو با دکتر حسن عباسی با عنوان سینمای استراتژیک، معرفی کتاب های افسانه سازان هولوکاست و عملیات هالیوود، ترجمه مقاله ای به قلم کارل باگز با عنوان استراتژی پنتاگون، هالیوود و جنگ تکنولوژیکی، بخش دوم سخنرانی مهدی کلهر با عنوان گرایش در نقد از بخش های دیگر این شماره از آیینه هنر است.

هم چنین مجموعه ای از گفت و گوها و نقطه نظرات هنرمندان عرصه سینما، فیلمنامه نویسان، کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم با عنوان آسیب شناسی ساختار مدیریت سینمای ایران به ارایه دیدگاه های متنوع هنرمندانی چون علیرضا سجادپور، حبیب کاوش، جمال شورجه، ناصر هاشم زاده و… در این شماره از فصلنامه آیینه هنر پرداخته است. بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر از نگاه منتقدان و سینماگرانی چون مینو فرشچی، سعید شاپوری، حبیب الله کاسه ساز، سعید سهیلی، جهانگیر الماسی و…. و هم چنین چند مقاله و چند خبر از دیگر بخش های فصلنامه آیینه هنر است.