مراسم تقدیر از برگزیدگان سینمای ایران در سال ٨٣

هیأت اسلامی هنرمندان و مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی در مجموعه آسمان تهران طی مراسمی از برگزیدگان سینمای ٨٣ تقدیر نمودند.

این مراسم با حضور مسئولین و اصحاب فرهنگ و هنر کشور با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد. ابتدا علی سلطانی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی- هنری شهید آوینی از اهداف تأسیس این مؤسسه سخن گفت و سپس سید علیرضا سجادپور مدیر اجرایی هیأت اسلامی هنرمندان با سخنان کوتاهی از اهداء نشان هنر متعالی در آینده ای نزدیک به هنرمندانی که در رشته های مختلف و در راستای اعتلای هنر متعهد و معارف اسلامی به تولید اثر پرداخته اند خبر داد.

هیأت اسلامی هنرمندان که هر ساله این مراسم را بصورت مستقل برگزار می نمود، امسال در دهمین دوره خود و در اقدامی مشترک با مؤسسه شهید آوینی همزمان با سالگرد عروج آن شهید بزرگوار آثار برگزیده خود را در عرصه سینما انتخاب و طی این مراسم جوایزی به آنان اهداء نمود.

استاد مهدی کلهر کارشناس و صاحب نظر فرهنگی در این مراسم پیرامون شخصیت شهید آوینی و نقطه نظرات هنری وی، به ایراد سخن پرداخت و در ادامه به سه هنرمند جانباز آقایان رضا برجی، حسین نوری و مهدی متوسلی که از اعضای شورای مرکزی هیأت اسلامی هنرمندان بوده و در سال گذشته علاوه بر تقدیر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر از سوی ریاست محترم جمهوری نیز مورد قدردانی قرار گرفته بودند لوح تقدیر و جوایزی اهدا گردید.

پس از قرائت بیانیه هیأت داوران مراسم توسط جواد شمقدری فیلمساز متعهد کشورمان، جوایز آثار برگزیده مراسم توسط سید علیرضا سجادپور، علی سلطانی و جهانگیر الماسیی

اهداء گردید. در پایان مراسم نیز پس از اقامه نماز جماعت و پذیرایی، فیلم منتخب مراسم

خیلی دور، خیلی نزدیک ساخته رضا میرکریمی به نمایش درآمد.

متن بیانیه و برگزیدگان هیأت اسلامی هنرمندان و مؤسسه شهید آوینی به شرح ذیل می باشد:

جشنواره بیست و سوم فیلم فجر را با همه داشته ها و کاستی هایش پشت سر گذاشتیم و ورقی دیگر بر اوراق تاریخ سینمای ایران افزوده شد. از منظر و دیدگاه مسئولین دولتی سینمای کشور، همین که کارنامه آنها با تولید چند فیلم و عرضه آن در جشنواره فجر و نهایتاً داوری و برگزاری مراسم اختتامیه، آبرومند تزئین گردد کافیست که بر انجام مسئولیت اداری و تعهد میهنی خویش ببالند و با فراق بال به سالی دیگر و آغاز چرخه ای دوباره از روند تولیدات سینمایی کشور دل خوش کنند.

اما هیچگاه به طور جدی و دلسوزانه برای ایجاد یک نسبت منطقی بین آنچه در سینمای ایران تولید می شود و آنچه برازنده و متناسب با عظمت انقلاب اسلامی است درنگ نمی شود؛ از کنار این غفلت نمی توان گذشت که غالب فیلم های ایرانی در راهی گام برمی دارند که اگر نگوییم در جان مایه بی فطیر خود قصد تعرضی به انقلاب دارند، حداقل بی اعتنا به همه زیبایی ها و آرمانها و موفقیت های آن، راه خود گرفته اند و مسیری دیگر می پیمایند. اگر نبود اندک آثار ارزشمندی که همه ساله به یمن وفاداری و علاقه ذاتی سازندگانش، بر این درخت تکیده، شکوفه می نشانند، چه بسا می بایست روند تولیدات فیلم های ایرانی را به کاهی شبیه دانست که در طوفانی رها شده که تنها وزر خود می دارد و زحمت ما!

ما معتقدیم، حل این مشکل بسیار آسان است اما آنچه ضرورت دارد آنست که مدیران و مسئولان سینمایی کشور می بایست در غربت آرمانهای انقلاب اسلامی بر قاب سینمای ایران، اندوهناک و بر رسالت و مسئولیت تاریخی خود واقف شوند.

امید است فارغ از فرض های پذیرفته شده جاری بر فضای سینمای کشور، همگی دست به دست هم دهیم و راه نوین و تابناک سینمای ایران را جستجو کنیم. سینمایی که می تواند در خدمت عرضه برترین حقایق عالم که حقیقت دین و اسلام ناب محمدی(ص) است قرار گیرد و همسو با انقلاب اسلامی در تبیین ارزشهای الهی و آرمانهای متعالی مأمن و جایگاه مناسبی بیابد.

هیأت اسلامی هنرمندان و مؤسسه فرهنگی ـ هنری شهید آوینی از میان فیلم های مسابقهه

و میهمان جشنواره تنها دوازده فیلم: «بشارت منجی»(نادر طالب زاده)،

«بیدار شو آرزو»(کیانوش عیاری)، «بید مجنون»(مجید مجیدی)، «پشت پرده مه»(پرویز شیخ طادی)، «پیک نیک در میدان جنگ» (سیدرحیم حسینی)، «جنگ کودکانه»(ابوالقاسم طالبی)، «خیلی دور خیلی نزدیک»(رضا میرکریمی)، «زخم زیتون»(محمدرضا آهنج)،

«شکوفه های سنگی»(عزیزا… حمیدنژاد)، «مرثیه برف» (جمیل رستمی)،

«مرزی برای زندگی»(رضا اعظمیان) و «یک تکه نان»(کمال تبریزی) را حائز شرایط مطلوب می دانند و برگزیدگان خود را از میان این آثار به شرح ذیل معرفی می کنند:

١ـ اهداء لوح سپاس و ۴ سکه بهار آزادی بخاطر نگارش فیلمنامه و کارگردانی هنرمندانه

با هدف دستیابی به حقایق مقدرات الهی به آقای رضا میرکریمی برای فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک».

٢ـ اهداء لوح سپاس و ٣ سکه بهار آزادی بخاطر تلاش صمیمانه در ارائه تصویری زیبا از عواطف و علائق بشری در بستری پاک و بدور از آرایش های نفسانی به آقای پرویز شیخ طادی برای فیلم «پشت پرده مه».

٣ـ اهداء لوح سپاس و ٢ سکه بهار آزادی بخاطر ارائه جلوه ای زیبا و تابناک از فرهنگ غنی بسیج در عرصه جهاد و دفاع مقدس به آقای رضا اعظمیان برای فیلم «مرزی برای زندگی».

۴ـ اهداء لوح سپاس و ٢ سکه بهار آزادی بخاطر تلاشی صادقانه در پرداختن به حوادث و رویدادهای منطقه و تحلیل و بازنمایی واقع گرایانه از تهاجم آمریکا به عراق به آقای ابوالقاسم طالبی برای فیلم «جنگ کودکانه». ۵ـ اهداء لوح سپاس هیأت اسلامی هنرمندان و مؤسسه فرهنگی- هنری شهید آوینی ، بخاطر ایجاد بستری مناسب برای تولید ٣ اثر ارزشمند سینمایی به نامهای: «خیلی دور خیلی نزدیک»، «مرزی برای زندگی» و «بید مجنون» به آقای حسن بنیانیان ریاست محترم حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.